Jawa 555
Jawa 555 Pionýr
Pětsetpadesátpětka byla přímým pokračováním základního typu Jawy 50 a nesla již řadu modernizačních prvků, které se udržely ve výrobě velmi dlouho. Jsou to např. plechová karosérie, celonábojové brzdy a další prvky. Díky vyššímu výkonu motoru (1,62 kW při 5500 ot. za min.) došlo k zlepšení dynamických vlastností stroje a zvýšení rychlosti na 60 km/h.
Ve své době se typ 555 dodával v několika provedeních - s krátkým nebo prodlouženým sedlem, s ochrannými štíty před nohama jezdce nebo bez nich a v provedení standard nebo de Luxe. Stále však byl typ 555 jednomístný.
Technické parametry:
Motor: | 2takt, vzduchem chlazený jednoválec s vratným vyplachováním a rozvodem pístem. |
vrtání x zdvih,obsah:,výkon,kompresní poměr: | 38x44mm / 49,8 ccm / 1,62 kW/5000 1/min / 6,6:1 |
Převodové ústrojí : | Třístupňová převodovka s postupným řazením nožní pákou na levé straně, jednolamelová spojka v olejové lázni. |
Podvozek: | otevřený rám, svařený z ocelových trubek obdélníkového průřezu. Přední kolo - teleskopická vidlice bez tlumení, zdvih 90 mm. Zadní kolo - uloženo v kyvné vidlici , odpružené dvojicí vinutých pružin umístěnou pod sedlem ve středové rovině stroje bez tlumení, zdvih 50 mm. |
Rozměry a hmotnosti: | rozvor - 1165 mm délka - 1780 mm šířka - 560 mm výška - 935 mm světlá výška - 132 mm pohotovostní hmotnost - 58 kg užitečná hmotnost - 130 kg |
Výkony: | max. rychlost - 60 km/h max. stoupavost 30% spotřeba paliva 1,9 l/100km |
Primární převod: | řetězem 9,5 x 5,8 (44článků) |
Sekundární převod: | řetězem 12,7 x 5,2 (111+1článek) |
Celkové převody: I.( sek.kolečko 13 zubů) | |
1.převod | 1:30,22 |
2.převod | 1:17,64 |
3.převod | 1:7,74 |
Karburátor: | Jikov 2914 Hz |
Rozměry pneumatik:přední,zadní | 2,5 x 16 / 2,75 x 16 |
Rozměr ráfku: | 1,5 A X 2 |
Výroba: | 1958 - 1963 |