jawa 550 pijonyr
Jawa 550 Pionýr
Tým vývoje nejmenší Jawy 50 v první polovině padesátých let řídil velmi zkušený konstruktér Josef Jozíf, který již ve třicátých letech, jako velmi mladý, v Jawě ing. Františka Janečka vypracoval velmi zdařilou konstrukci úspěšného stroje Jawa 100 Robot. Později stál u zrodu mnoha dalších motocyklů nesoucí značku JAWA. Spolu s J. Křivkou, M. Kubíčkem, J. Šťastným, J. Mrázem a K. Marešem vypracovali v Praze velmi jednoduchý, spolehlivý, lehký, nenáročný a levný dopravní prostředek. V roce 1954 byly vyrobeny v Praze první exempláře typu 550, zatím ještě s pomocnými šlapadly (těmi byl stroj opatřen jen s formálních důvodů, aby bylo vyhověno tehdejším předpisům a jezdec ho mohl řídit i bez řidičského průkazu;
ministerstvo dopravy však upravilo předpisy tak, že i když nebude mít vozidlo pomocná šlapadla bude za určitých podmínek považováno za motorové kolo - tím zbytečné šlapadla nahradily stupačky). Výroba Pionýra v roce 1955 byla přesunuta do Povážských strojíren v Povážské Bystrici. Jeho zajímavým kostrukčním prvkem bylo uložení zadního kola ve vlečné kyvné vidlici, odpružené jedinou vinutou pružinou, umístěnou ve středové rovině stroje (tohoto kostrukčního řešení se o mnoho let později ujala Japonská Yamaha). Koncepce a konstrukce stroje daleko předběhla ve své kategorii konkurenci. Jeho zajímavé tvarové řešení bylo natolik nepřehlédnutelné, že si brzy vysloužil výstižné příjmení "PAŘEZ", a to podle tvaru sedla. Další vývojové typy, které byly postaveny na základech Jawy 50 typ 550 - typ 555, 05, 20, 21 a 23 Mustang se udržely ve výrobě více než 20 let.
- Katalog náhradních dílů (6,0 MB)
- Návod k obsluze (5,0 MB)
- Elektrické schéma
Technické parametry motocyklu:
Motor: | 2takt, vzduchem chlazený jednoválec s vratným vyplachováním a rozvodem pístem. |
vrtání x zdvih,obsah,výkon,kompresní poměr: | 38x44mm / 49,8 ccm / 1,18 kW/5000 1/min / 6,6:1 |
Převodové ústrojí: | Třístupňová převodovka s postupným řazením nožní pákou na levé straně, jednolamelová spojka v olejové lázni. |
Podvozek: | otevřený rám, svařený z ocelových trubek obdélníkového průřezu. Přední kolo - teleskopická vidlice bez tlumení, zdvih 90 mm. Zadní kolo - uloženo ve vlečené kyvné vidlici , odpružené jednou vinutou pružinou umístěnou pod sedlem ve středové rovině stroje bez tlumení, zdvih 50 mm. |
Rozměry a hmotnosti: | rozvor - 1165 mm délka - 1770 mm šířka - 600 mm výška - 936 mm světlá výška - 144 mm pohotovostní hmotnost - 50 kg užitečná hmotnost - 130 kg |
Výkony: | max. rychlost - 45 km/h max. stoupavost 32% spotřeba paliva 2,0 l/100km |
Rok výroby: | 1954 - 1958 |
Primární převod: | řetězem 9,5 x 5,8 (44článků) |
Sekundární převod: | řetězem 12,7 x 5,2 (111+1článek) |
Celkové převody: I.( sek.kolečko 13 zubů) | |
1.převod | 1:30,22 |
2.převod | 1:17,64 |
3.převod | 1:7,74 |
Karburátor: | Jikov 2912 M |
Rozměry pneumatik:přední,zadní | 2,5 x 16 / 2,75 x 16 |
Rozměr ráfku: | 1,5 A X 2 |
Rok výroby: | 1954 - 1958 |
