Jdi na obsah Jdi na menu
 


jawa stadion

30. 8. 2007

Jawa 50 typ 20 a 21 se staly předposlední z dlouhé řady "pionýrů". Karosérie i rám byli shodné s typem 05, ale měli výkonnější motor. Vyráběly se opět jako klasický - typ 20 a sportovní verze typ 21 Sport. Výkon motoru byl 2,6 kW při 6500 ot. za min, kompresní poměr 9,2:1. Největší rychlost 65 km/h, (ve dvou 55 km/h),

Stadion S11, S22 a S23

Hodně jsem čerpal z Motomagazin.cz, kde se tomu věnují podrobně. Přesná cesta na stránku o stadionech je: zde.


Moped je motocykl s motorem vybaveným pomocným pohonem šlapadly.
Před válkou platily zákony, že motocykl opatřený šlapadly a motorem do objemu 100 cm3 (známé jsou zejména Jawa Robot, ČZ 76 Kaktus a ČZ 98) nemusel být registrovaný, nemusely se za něj platit daně a nemuselo na něj být řidičské oprávnění. V roce 1954 se začal v Jawě vyrábět malý motocykl Jawa 50 typ 550, zvaný Pionýr, který tyhle podmínky splňoval. Na začátku roku 1955 však začaly platit nové pravidla a Jawa 550 už je nesplňovala. Výroba pionýra se přenesla na Slovensko a šlapadla byla nahrazena stupačkami. A přestal být mopedem.
Úkolem zkonstruovat moped bylo pověřeno Vývojové oddělení velkoprůmyslu v Rokycanech a zároveň Vývojové oddělení Závodů 9. května (Jawa), které pracovalo na mopedu Jawetta. V roce 1956 vznikl v Rokycanech prototyp mopedu Stadion s motorem Fichtel a Sachs 48 cm3.

Stadion S11Stadion S22
Stadion S11.Stadion S22.

Stadion S11

Výrobu začal v roce 1957 výrobce jízdních kol Velo Stadion v Rakovníku. Motory dodával Motor, n.p., České Budějovice (pod který výroba mopedů později spadala). Sériově byl opatřen motorem Jawa typ 552 odvozeným od motoru Jawa typ 551 vyvinutým pro mopedy Jawetta (které se začaly vyrábět v roce 1959). Motor se lišil válcem a tvarem bloku motoru. Rám byl jednoduchý, trubkový, odvozený od kola. Moped byl velice jednoduchý a oblíbený.

Stadion S22

V roce 1960 se začal vyrábět ještě model S22, který byl podstatně komfortnější. Měl víc dílů shodných s mopedem Jawetta. Celkově byl moped přepracován. Motor byl později vybaven novým polospádovým karburátorem Jikov 2912 PS na místo typu 2912M (M znamená monoblok) a tlumičem sání. Šířka pneumatik byla zvětšena z 2" na 2,25".

Stadion S23

Labutí písní značky Stadion byl typ S 23, který byl představen v roce 1962. Tento sportovní moped designově navazoval na typ S 22. Motor JAWA 552 byl vybaven polospádovým karburátorem Jikov 2914 PS se zvětšeným průměrem difuzéru z 12mm na 14mm) čímž bylo dosaženo zvýšení jeho výkonu. Takto mohl moped dosáhnout maximální rychlosti až 60 km/hod. Zesílení rámu příčkou nad motorem, zvětšení průměru brzd na 100mm a osazení panelu řídítek větrným štítkem bylo logickou reakcí na zvýšené jízdní výkony tohoto stroje. Do sériové výroby se však tento výjimečný stroj nedostal. Vyrobeno bylo jen několik kusů prototypových sérií pro účely prezentace na veletrzích a obchodních zastoupeních českých motocyklů doma i ve světě.

Stadion S23
Stadion S23.


Úplná výroba mopedů Stadion byla ukončena v roce 1965.průměrná spotřeba 2,3 l/100 km při zatížení jednou osobou, až 3,2 l/100 km při plném zatížení. Provedení 21 Sport mělo hrazděné řídítka s rychlopalem, později nahrazené řídítkama bez hrazdy. Zhruba od roku 1975 se pincek začal stejně jako Mustang značit 220.100 a 221.100 (nevím proč) a karoserie byla zmodernizována (plechy byly bez hliníkových lišt a měly jiný-hranatější tvar). Typ 20 se vyznačoval z počátku solidním výkonem, ale poměrně krátkou životností, měl sice vyšší výkon, ale díky vysokým otáčkám, pozdějii odebraným pístním kroužkem a ne zrovna nejlíp odstupňovanou převodovkou se stal sice poměrně rychlý po rovině(z kopce), ale do kopců byl podstatně horší než předcházející typy.